Loading...
maj 23, 2019#

Transatlantiska kryssningar

Utvandring över Atlanten

I mitten av 1800-talet etablerades den första persontrafiken över Atlanten. Ångmaskinen hade gjort sitt intåg även till sjöss. Rederier som Cunard Line och White Star Line byggde enorma linjefartyg för resor mellan Europa och Amerika. Från Sverige till Amerika gick fartygen från framförallt Göteborg.

Oftast bytte man skepp i någon av de nordtyska eller engelska hamnstäderna för vidare färd mot New York. Med utvandringen till Amerika under mitten av 1800-tal till 1920-tal skeppades ungefär 1,5 svenskar på ångfartyg den vägen. De första emigranterna reste i lastutrymmet på stora segelfartyg. Då kunde överfarten ta två månader. Dålig mat, sjösjuka och andra sjukdomar gjorde att resan över var så svår att de flesta valde att stanna kvar i Amerika endast av den anledningen. Med ångfartygen tog resan endast två veckor.

Titanic

White Star Line skeppade framgångsrikt miljontals människor mellan Southhampton och New York under emigrantåren. År 1912 drabbades rederiet av en av historiens värsta sjökatastrofer. Titanic, White Stars stolthet, kolliderade på sin jungfruresa och sjönk med över 2000 passagerare ombord. Fartyget ritades av dåtidens bästa ingenjörer och utrustades med den mest moderna tekniken. Inredningen var lyxig och påkostad med Hotel Ritz som förebild. Skeppet var som ett flytande hotell och ansågs osänkbart. Fyra dagar efter avresan kolliderade Titanic med ett isberg i Nordatlanten. Cirka 1500 passagerare och besättningsmän drunknade. De flesta döda var män, och de flesta var tredjeklasspassagerare.

En klassisk drottning

Cunard Line köpte 1947 upp White Star Line. Ännu idag kör rederiet kryssningar över Atlanten. Till skillnad från emigranternas och Titanics tid är alla passagerarplatser numera första klass-sviter. Att anlända New York från havet är historiskt och storslaget. Cunards flaggskepp ”Queen Mary 2” är en veteran med över 200 transatlantiska resor i CV:t. På det femstjärniga lyxfartyget finns alltifrån spa till teater, från gym till planetarium. Att vistas ombord på ”Drottningen” är en resa i sig. Klassikern från Southampton till New York tar sju dagar till ett pris av ungefär en tusenlapp per dygn.  

En klassisk drottning

Lyx med segel

Många rederier erbjuder kryssningar mellan Europa och USA. Vanligaste resvägen är med start ifrån någon hamn vid Medelhavet, till exempel Nice eller Barcelona. Därefter ett antal gästbesök till klassiska kryssningshamnar, för att avsluta färden i Florida eller New York. En annorlunda upplevelse erbjuder det svenskägda rederiet Star Clippers. De har tre flermastade segelfartyg. De flesta som väljer att kryssa med ett segelfartyg har viss sjövana. Hissa segel, klättra upp i masten eller sova på däck är dock frivilligt så även landkrabbor kan hänga med. Lyxnivån är hög, atmosfären personlig och maten en kulinarisk upplevelse. Välj mellan en veckas kryssning i Karibien, eller en längre med avgång från Stockholm eller London. Uppemot 50 000 kronor får man lägga upp för en tur med dessa skönheter.

 

Unika resmål

Söker man unika resmål kan Silversea vara ett alternativ. Ett par av deras fartyg gör expeditionsresor till Grönland, Galapagos och Antarktis. De övriga fem fartygen besöker klassiska hamnar runt om i världen. Silverseas fartyg är små med plats för mellan 100 och 540 passagerare. De kan nå mindre hamnar som de stora bjässarna inte klarar. Här är service och lyx honnörsord. Man bor i svit och på varje passagerare går 1,5 besättningsman. Gåslever, hummer och champagne ingår förstås i de cirka 2200 kronor per dygn som resan kostar.

Trevlig resa!

Comments are closed.