Loading...
september 20, 2018#

Kryssningar på hemmaplan, del 2

Förutom kryssningar som tar dig till Finland finns det också trafik som tar dig till både Polen och Tyskland, även om dessa mer eller mindre fungerar som transportkryssning, för att transportera fordon över Östersjön. Istället, om ni är ute efter en vacker upplevelse och vill spendera ett par dagar på resande fot, då är varken dessa eller finlandskryssningarna något alternativ för dig men du behöver inte heller resa ner till Medelhavet eller till USA för att kunna få exakt det du söker, istället räcker det med att besöka vårt grannland, Norge och där gå ombord på något av de fartyg som trafikerar den så kallade Hurtigruten.

Norsk natur som bäst

Jag har själv inte haft varken turen eller möjligheten att åka längs Hurtigruten men det är något som står på min så kallade ”bucket list” och något som kommer att ske en vacker dag. Däremot har jag ett flertal vänner och bekanta som haft turen att åka med och det jag har fått höra och se från deras resor, gör att jag vill komma iväg ännu mer. Fartygen i sig kanske inte är dom mest extravaganta fartyg som finns inom kryssningssammanhang men nu är det inte fartyget som är den avgörande faktorn i mina ögon, utan upplevelsen, ta del av alla de norska fjordar som fartyget åker in i. Att mötas av enorma klippor och berg som stiger upp på bägge sidor om fartyget, och som verkligen ger känslan om hur liten man verkligen är, detta är enormt. Lägg sedan till det aktiva djurlivet som finns längs med turen, och ni har ett perfekt paket för ett par som önskar åka på en romantisk kryssning tillsammans.

Hurtigrutens historik

Hurtigrutens historik

Första gången som ett fartyg begav sig ut längs med vad idag är Hurtigruten skedde redan så tidigt som 1893, men då var den inte tilltänkt att vara någon passagerarfärja eller en kryssning för allmänheten utan istället agera som ett transportmedel för material och förnödenheter åt folk som bodde längs med kusten och hade svårt att komma in till civilisationen eller som hade beställt saker som inte kunde transporteras via en normal motorbåt. Resan startade från Bergen och gick sedan in och ut i olika fjordar upp till slutdestinationen Kirkenes, en resa som sammanlagt vara under elva dagar. Syftet var som sagt att ge bofasta en möjlighet att få förnödenheter och material levererade till sig och därmed vara som en livslinje för dessa bofasta individer, som till stora delar av helt avskurna från vägar och andra transportsätt. Turen fungerade också som den lokala postgången vilket gjorde att boende nu även kunde kommunicera med vänner och bekanta tack vare fartygets regelbundna stopp. Innan man överlät postleveransen till rederiet, kunde det ta upp till tre veckor för paket och brev att nå sin slutdestination till exempelvis Hammarfest, och detta då under sommartid. Än värre var det på vintertid, då bofasta skulle skatta sig lyckliga om posten ens kom fram, då det kunde dröja så länge som fem månader innan den levererades. Så som ni förstår så förbättrades de bofastas situation markant i och med introduceringen av denna kryssningslinje.

Comments are closed.